”Only the sky is the limit”

“Exclusivity is the foundation of everything we do. We believe in concepts taking the identity of our clients as a point of departure. We see it as our primary task not only to bring forth this identity, but also to present it as something unique.” David Thulstrup.

DAVID THULSTRUP

Luksus og rigdom er flatterende for de fleste. Mange elsker at føre sig frem med ikoniske mærkevare – at leve livet igennem en fortælling om det skønne og det lykkelige liv.

Det er vel nok også de færreste af os, der kan se os fri for den glamourøse æstetik, der spinder sine fine tråde omkring design- og modeverdenens ypperste eksponenter. Gigantiske industrier er skabt og holdes i live på denne bekostning og størstedelen af verden identificerer sig i skyggen af den.

Hver dag står vi op til den, vi forholder os til den og vi definerer forskellen mellem god og dårlig smag, mellem rigtigt og forkert.

Det er så nemt at gøre som de andre – at lægge sig i slipstrømmen på den kendte gode smag, men det bliver aldrig radikalt. Det bliver aldrig interessant at se det samme, som alle de andre har, og det bliver aldrig stimulerende, hverken for arkitekturen, moden eller designverdenen at blive præsentereret for trivielle gentagelser.

Designikoner er skønne fordi de har overlevet en tid, og været i stand til at placere sig i en ny tid – de kan være tidstypiske – i værste tilfælde er de tidsløse. Men designikoner udmærker sig netop ved at de engang har været radikale, og ikke længere er det (måske lige med undtagelse af Axel Saltos spirende keramik).

I samtiden bringer de skøn luksus ud til mellemsegmentet og på den måde kan et væld af danskere nyde det skønne liv. En kommercialisering der sætter nye standarder for, hvad der virkelig er luksus – ypperlig luksus.

 

Ypperlig luksus

Mit erinde er at forstå designeren David Thulstrups begreb om ypperlig luksus – denne luksus, der ubetinget er forbeholdt de få.

En luksus, som er bedre kendt i udlandet, end herhjemme, hvor man helst ikke skal adskille sig i forhold til sine omgivelser.

Vi må ikke være for ekstravagante. Vi må ikke være for meget, og er man for lidt, kigges der også skævt til det. Danskere er generelt temmelig jævne, og dem der adskiller sig fra mainstream, betragtes enten excentriske eller lavsociale.

David Thulstrup er dedikeret excentriker. Han lever for at skabe og udvikle det ypperlige. Nye standarder får liv, og enhver bevægelse i Davids interiør og arkitektur er væk fra det middelmådige. Væk fra mainstream og væk fra alt det uendeligt trivielle.

Der er ikke plads til designklassikere og der er ikke plads til nogen snert af den almindelige ”det er godt nok”-indstilling. Det er først godt nok, når der er skabt et nyt sprog, og rum, tid og sted er flyttet ind i en ny sfære.

En sfære, der for de fleste vil være svær at dekonstruere, men en sfære, som de fleste forhåbentligt vil opleve, som spontan skøn og imødekommende. Den ypperlige luksus handler nemlig også om åbenhed og komfort.

København - Paris - New York

Med høj grad af entusiasme begyndte David Thulstrup, som 19 årig på kunstskolen Atelier Clouet i Paris, og kom ind på Danmarks Designskole i 1999, kun 20 år gammel. De internationale tendenser og det langt større marked for det ekstravagante, fastholdt imidlertid Davids blik mod udlandet. I 2003 blev han opfordret til at sende sin mappe til Jean Nouvels tegnestue. Inden længe blev David inviteret til et praktikophold hos stjernearkitekten og miljøet omkring den parisiske mester, blev hurtigt en vant scene for den ambitiøse danske designkomet. David blev snart en meget central person i udviklingen af et kunstmuseum i den nordfranske by Arras, og Jean Nouvel fandt så meget talent og international kapacitet i David, at han hurtigt blev tilbudt en fastansættelse på tegnestuen.

På rekordtid placerede David sig i toppen af den internationale arkitektur- og designverden. Det stod klart at David inspireredes af den internationale avangarde. Efter arbejde med prestigeprojekter som boligbyggerierne 40 Mercer i New York, lobby og kontorer i bygningen One New Change i London og rådhuset i Montpellier, besluttede David sig for at søge nye udfordringer hos sit ultimative amerikanske forbillede fra New York, arkitekten Peter Marino.

Modeverdenens flamboyante mesterarkitekt, der gennem tiden har formgivet butikker i hele verden for modehuse som Christian Dior, Louis Vuitton og Chanel skulle vise sig at have en særlig plan med David. Chanel havde ønske om et nyt ungt ypper eksklusivt butikskoncept, der primært skulle henvende sig til den unge ekstremt velhavende elite. Efter tre dage hos Peter Marino fik David til opgave, at formgive dette nye univers, og de næste 18 måneder blev kompromisløst dedikeret til at skabe nye fortællinger for Chanel.

De første mange år af Davids karriere arbejdede han således med konceptudvikling for retail-branchen. Et miljø, der utvivlsomt har bidraget til hans nuancerede forståelse af materialer, som virkemiddel. Skal en væg være blå, kan den males, men den kan også beklædes med blåt marmor eller bygges op af plader i blåt plast. Materialer udforskedes på lige fod med streger på papir og formgivning af rum. Materialer blev en del af rummets stoflighed – af det unikke ved hvert rum. Materialer blev derved mere end funktionalitet. De placerede sig mellem rum og æstetik. Det handlede om at indfange materialers anatomi. Derved opnås en forståelse for, hvordan de kan bruges, og hvordan de kan gøre op med det forventelige.

 

Vil arbejde med private boliger – i hele verdenen!

Gennem længere tid havde David ønsket at arbejde mere med private hjem. Første gang David for alvor stiftede bekendtskab med den private efterspørgsel på ypperlig luksus var, da han tilbage i Paris, hos Jean Nouvel fik til opgave at projektere flere privatboliger for en af verdens rigeste familier fra Seoul i Korea. I alt fire huse skulle udformes, her i blandt et sommerhus på 4.000 m2. Der var ingen begrænsninger, ingen smalle steder og intet ønske om, at det på nogen måde skulle kunne sammenlignes med noget som helst andet. En storstilet og ekstremt spændende opgave, hvis kreative og økonomiske frirum siden har pirret Davids nysgerrighed efter at mere af den avangarde forbrugere.

På dansk jord er David, nu i regi af sin egen virksomhed STUDIO David Thulstrup, aktuelt i gang med at lægge sidste hånd på en ypperlig og ekstremt ambitiøst projekteret privat villa med sideliggende atelier på Islands Brygge. En gennemgribende forvandling af en penthouse lejlighed på godt 250 m2 med bedste beliggenhed i København K ved vandet og en fashionabel pakhuslejlighed, der tidligere har huset erhverv, som skal omdannes til en meditativt og rekreativ bolig for en privat liebhaver. Fælles for alle projekterne er, at David har fået frie hænder til at styre processen – i sagens natur i dialog med bygherre, men frie hænder til at forvandle stedet fra mere eller mindre tilfældige indretninger til gennemtænkte og sammenhængende rum, der for hvert sit steds vedkommende står i en indre korrespondens. Som en troldmand giver David materialerne liv og de får en fortælling – en fortælling om ypperlig luksus, det som David selv kalder for ægte luksus.

STUDIO David Thulstrup

Efter den planlagte åbningen af Chanels nye konceptstore i Los Angeles i 2008 flyttede David tilbage til Danmark, hvor han stiftede virksomheden STUDIO David Thulstrup.

I dag sidder de otte interiørdesignere og arkitekter, som alle hver især har sine helt specifikke ansvarsområder i forhold til at bevæge Davids eventyr mod nye højder. Alle arbejder kompromisløst mod samme idé, alle forstår, hvor essentielt det er at tænke materialet ud af sin konventionelle form og brug. Alle har dyb respekt for den internationale konkurrence og anerkender den internationale elite, og alle er støbt af det særlige væv, som ser muligheder, frem for forhindringer – og der er flere medarbejdere på vej.

De næste år satses der stort på at opnå større indpas på det private marked. Den danske bolig – lejligheder og villaer – skal stå sin ultimative prøve. Tiden er inde til at danskere kan komme til at smage lidt, eller måske lidt mere, af den ægte luksus. En luksus, der i sagens natur er forbeholdt de få. Den er elitær og den udmærker sig ved absolut ikke at være styret af demokratiske processer. Og skønt er det, at vi alle kan blive inspireret af dette univers. Vi kan alle flytte vores fastlåste forestillinger om, at det klassiske er det eneste fine og det middelmåde er tilstrækkeligt.